Vakantiewerk 2009-2

column Regiobode 5 augustus 2009
"Schandalig, Nietsontziend en Schaamteloos", zo ervaart Liesbeth Schut de service van de SNS-bank in Velp. Ze bood een boze brief daarover begin juli aan bij de redactie van dit blad. Mijn chef-pennenlikker poeierde haar vakkundig af en Liesbeths poging tot een zinnig gesprek - zoals ze het zelf typeert - liep op niks uit. "Lekker intelligent", karakteriseert ze mijn eindredacteur en da’s natuurlijk een beetje te veel van het ‘goeie’. Zou het bij Liebeth zo zijn dat ze bij anderen weet op te roepen wat haar van zichzelf het meeste tegenstaat? Afgezien van de herkenning die haar bankervaringen oproepen, heeft haar verhaal namelijk ook een ietsiepietsie querulantisme in zich. In die mate dat je denkt: je zult haar maar als klant hebben. Als vakantiewerkster ben ik echter hartstikke blij met haar. Net als met mijn werkgever die haar verhaal eerder weigerde. Hier komt het alsnog: "In navolging van de reeks klantonvriendelijke maatregelen die SNS Bank Velp al heeft doorgevoerd zoals hogere kosten, het moeten betalen voor bankoverschriften, geen biljetten naar keuze meer kunnen pinnen, geen buitenlands geld meer kunnen ophalen en het schappen van overige diensten heeft SNS nu wéér iets verzonnen om haar klanten het leven zuur te maken; vanaf 6 augustus kunnen er geen betalingsopdrachten meer in de brievenbus van het kantoor Parkstraat worden gedaan, maar moet dit in een envelop naar een postbusnummer in Arnhem waarbij men iedere keer een postzegel moet plakken! En dan maar hopen dat het aankomt! Dit is de zoveelste maatregel om maar vooral iedereen naar het nog steeds niet helemaal veilige Internetbankieren tedwingen! Toen ik gisteren samen met een oude mijnheer die zelf geen pc heeft en een andere mevrouw die aangaf ook al meerder malen geklaagd te hebben en liever uit te wijken naar filiaal Presikhaaf omdat de medewerkers van kantoor Velp ronduit onbeschoft zijn, werd alles wat wij aangaven weggezwaaid en werd er wederom geroepen dat Internetbankieren toch oh zo makkelijk is. Jazeker - voor SNS bank zelf. De enige 'service' die ze nog verlenen gaat over het verstrekken van hypotheken en leningen etc. waarmee ze (ongetwijfeld teveel!) geld kunnen verdienen! En wat de klant ervan vindt kan hen niets schelen! En daarmee konden wij het doen. De vele forums/Google spreken inmiddels ook al boekdelen over vooral de SNS Bank. Toen ik later die middag terugging om mijn maandelijkse huur dan maar alvast voortaan automatisch te laten overmaken werd ik weer onbeschoft, empathie- en respectloos behandeld en kreeg ik bij verlaten van het kantoor nog even een trap na; toen ik bij het weglopen zei dat ze maar vooral zo door moesten gaan met hun klantonvriendelijke wanbeleid werd mij nog even 'Doen we!' nageroepen!!! Mijn vraag is nu: moeten wij dit allemaal maar over onze kant laten gaan? Staan we dan met z'n allen eindelijk écht helemaal met onze rug tegen de muur? Waar moet dit naar toe...?!? Mij is inmiddels wel duidelijk waar 'SNS' voor staat; voor 'Schandalig, Nietsontziend en Schaamteloos'!" Wie verricht er volgende week vakantiewerk op deze plek? Er moet toch iemand te vinden zijn met soortgelijke ervaringen met ondernemer Albert Lentink uit Dieren? Stuur uw bijdrage naar nel.son@chello.nl en ik komkommeren me erom.
Nel Son