Vakantiewerk

column Regiobode 15 juli 2009
Het wordt langzaam stiller om ons heen. Ging Noord-Nederland een paar weken geleden als eerste op vakantie, de regio Midden verliet aflopen weekend masaal het land. Door een vreemde ambtelijke kronkel, horen de meeste van mijn lezers aan de Zuidoost Veluwezoom tot de zuiderlingen qua vakantievieren. Dat betekent dat we in onze regionen nog twee weken te gaan hebben voordat ook hier de scholen sluiten en de uittocht begint. Een week of zes is het lekker rustig op de weg voor degenen die blijven werken. Geen files meer bij Velperbroek, dus gemakkelijk een kwartiertje langer uitslapen voor wie deze horde dagelijks moet nemen naar het werk. Toch een beetje vakantiegevoel, ook al roept de baas. Ik vind het alltjd een bekoorlijke tijd om die reden en hoor dan ook graag bij de werkenden als de meute vakantie viert. Er verschijnen kortgebroekte types in het straatbeeld en bij de kassa van de supermarkt. De toerist die neerstrijkt in onze leefomgeving is veelal een campinggast en die neigt er niet zo gemakkelijk toe zich om te kleden als die zich in het openbaar begeeft. Ook de fietsvakantievierder wordt frequenter waargenomen en dat levert van tijd tot tijd aanspraak op. Meestal van informatieve aard inzake de vindplaats van een terras om een kopje koffie te kunnen drinken. Of waar zich de supermarkt bevindt. Ik ben in die tijd altijd graag een ambassadrice van de Veluwezoom. Het kost met helemaal geen moeite de vreemdelingen naar de mooiste terassen te wijzen of hen de korste weg naar hun barbecue-inkopen uit te leggen. De enige schaduwkant van deze verder plezierige zes weken wordt gevormd door de komkommertijd. Omdat nieuwslezend en nieuwsmakend Nederland ook zo nodig op vakantie moeten, lijkt het nieuws van de aardbodem verdwenen. De paar overgebleven journalisten zuigen zich de duimen week om de krantenpagina’s gevuld te houden en ik herken het probleem wel. Ook voor mij is de komkommertijd een periode waarin ik minder geïnspireerd raak door de actualiteit. Simpelweg omdat die er minder is. Neem nu mijn fijne vriendinnen en vrinden van het lokale bestuur. We blijven allemaal een korte periode verstoken van hun gestuntel. En hoewel dat natuurlijk prima is voor de bestuurlijke kwaliteit, blijft het qua leuternieuws een beetje steken. Nu heb ik me de afgelopen twaalf jaren prima door deze komkommerperiode heengeslagen, weet u als trouwe lezeres en lezer. De meeste jaren op eigen kracht, soms met de hulp van de achterblijvers. Dit jaar wil ik die achterblijvers weer eens aan het werk zetten. De zes weken vakantietijd aan de Veluwezoom nodig ik u uit om vakantiewerk te komen doen op deze plek. Stuur me uw gedroomde komkommerkolom over het onderwerp dat u altijd al eens in deze krant had willen laten afdrukken. Als u driekwart a-viertje voltypt, blijft er voor mij nog wat ruimte over om u in te leiden en uw schrijfsel mogelijk van commentaar te voorzien. Want: zo is het spel en dit zijn de spelregels. U mag schrijven wat u wil, maar de baas van deze plek blijf ik. Als u dat acceptabele condities vindt voor vakantiewerk, mail me dan uw bijdrage naar nel.son@chello.nl. Ik ga uw vakantiewerk lezen en maak helemaal zelf uit wat ik er mee doe. We gaan er ook geen discussies over voeren; laat staan corresponderen. Uw bijdrage komt ook op mijn weblog http://nelsonregiobode.blogspot.com te staan. Daar mag u overigens naar hartelust reageren op wat er van uw vakantiewerk terecht is gekomen. Ben benieuwd!
Nel Son

Geen opmerkingen: